Ga verder naar de inhoud

Over de deelpunten

Op deze pagina vind je meer informatie over de deelpunten, de werking van de deelpunten en wie in aanmerking komt om een deelpunt te worden. 

Wie zijn de deelpunten en wat doen ze?

De deelpunten zijn heel divers, zowel in grootte als in organisatie, maar ze hebben allemaal één ding gemeen: ze willen dat hun aangepaste fietsen meer gebruikt worden. 

Een deelpunt is een organisatie die aangepaste fietsen ontleent of verhuurt, met of zonder bestuurder (ook wel 'buddy' of 'piloot' genoemd). Een deelpunt heeft minimum één fiets in het aanbod, of een hele vloot. 

Gfietst.be bundelt het aanbod en waakt over de kwaliteit, maar verder behoudt elk deelpunt zijn eigen unieke werking. Met kwaliteit bedoelen we dat de info op het platform correct en up to date is, dat de deelpunten responsief zijn, en dat ze zich engageren om hun fietsers veilig en goed geïnformeerd de baan op te sturen. Sommige deelpunten voorzien piloten of fietsbuddies voor fietsers die niet meer zelfstandig kunnen fietsen. Andere deelpunten laten toe dat je gedeelde fietsen (zoals duofietsen, riksja's, tandems of rolstoelfietsen) zelf bestuurt. Het reserveren van de fietsen en de praktische kant verlopen volledig via het deelpunt zelf. Gfietst.be legt hiervoor geen standaarden of vereisten op en komt hier ook niet in tussen. 

Elk deelpunt heeft dus een geheel eigen werking, en dat is het mooie van Gfietst.be: Of je nu een klein deelpunt bent dat gekoppeld is aan een vzw, of een groot commercieel verhuurpunt: elk initiatief dat aangepaste fietsen ontleent of verhuurt, met of zonder piloten, is welkom op het platform van Gfietst.be.

 

Wat zijn de voorwaarden om deelpunt te worden?

Elk initiatief dat aangepaste fietsen ter beschikking stelt, al dan niet gratis, of al dan niet met piloot, kan deelpunt worden. Vanuit Gfietst.be vragen wij slechts twee zaken om de kwaliteit van het aanbod te garanderen:

  1. Je engageert je om bereikbaar te zijn voor potentiële huurders, en dus ook binnen een aanvaardbare termijn te reageren op verhuuraanvragen. Je laat mensen met andere woorden geen weken wachten op een antwoord.
  2. Je engageert je om ervoor te zorgen dat gebruikers op pad gaan met een goed onderhouden fiets.
  3. Je engageert je om ervoor te zorgen dat gebruikers steeds goed geïnformeerd en veilig op pad gaan.
  4. Je engageert je om minstens één keer per jaar je gegevens als deelpunt te herbekijken en te updaten waar nodig.

 

Daarnaast vragen we ook om, indien mogelijk, minstens één keer per jaar door te geven hoeveel fietsen je verhuurd of ontleend hebt via Gfietst.be. Dit hoeven geen exacte cijfers te zijn, en dit is ook geen verplichting, maar we appreciëren het wel als je toch een inschatting probeert te maken.

Wat zijn de voordelen van deelpunt worden?

Jouw deelpunt wordt letterlijk op de kaart gezet, wat jouw online zichtbaarheid een enorme boost zal geven. Zo surf je mee op de aandacht van de lanceringscampagne in juli, én op de verkeersveiligheidscampagne die volgend jaar volgt. Daarnaast voorzien wij op Gfietst.be nog heel wat andere voordelen exclusief voor onze deelpunten. 

  1. We organiseren vraaggestuurde workshops om jou te helpen je deelpunt nog beter te beheren (bijvoorbeeld over fietsherstel en onderhoud, over het beheren van reservaties of over verzekeringen).
  2. Je komt terecht in een warme community van deelpunten, die we minstens twee keer per jaar fysiek samenbrengen om ervaringen te delen en inspiratie op te doen van elkaar.
  3. In de deelpuntomgeving zijn ook heel wat ondersteunende documenten en artikelen beschikbaar (bijvoorbeeld over de thema's van de workshops, maar ook checklists voor vertrek, financieringsmogelijkheden of goede voorbeelden vanuit andere deelpunten). Deze documenten en artikelen worden ook op regelmatige basis aangevuld.
  4. Je kan je inschrijven voor onze nieuwsbrief, die het laatste nieuws voor deelpunten rechtstreeks in je mailbox doet verschijnen.

Over Gfietst.be

In 2018 voerden G-sport Vlaanderen en KU Leuven een grootschalig onderzoek naar het sport- en beweeggedrag van mensen met een beperking en de redenen waarom ze al dan niet aan sport doen (Scheerder et al., 2018). Uit dit onderzoek kwamen enkele belangrijke conclusies naar voor:  

  • Recreatief fietsen is de tweede meest beoefende sport bij mensen met een beperking of psychische kwetsbaarheid. 
  • Een van de grootste drempels om aan sport te doen is het feit dat velen afhankelijk zijn van anderen om er te geraken. 
  • De meest voorkomende drempel is dat de aandoening te veel hindert om zorgeloos aan sport en bewegen te kunnen doen. 

 

Hieruit kunnen we besluiten dat ook voor mensen met een beperking fietsplezier enorm belangrijk is, en dat ook functioneel fietsen oplossingen kan bieden om op de sportlocatie te geraken. Helaas zijn aangepaste fietsen duur, en met hun aandoening kunnen deze mensen vaak geen gebruik maken van een gewone fiets, waardoor de aandoening hen zal verhinderen om te fietsen. 

Om hier iets aan te doen ondernam het steunpunt G-sport Vlaanderen in 2021 actie en werd Gfietst gelanceerd. Het project bestond uit een website met als belangrijkste functie een interactieve kaart, waarop men verschillende deelpunten kon zien waar aangepaste fietsen verhuurd of ontleend kunnen worden. Na de initiële lancering viel de groei van het project een beetje terug, mede door de fusie tussen de sportfederatie Parantee-Psylos, en het steunpunt G-sport Vlaanderen. Nadat de fusie volledig achter de rug was in 2023 kreeg Gfietst.be een nieuwe start, met als eerste realisatie deze nieuwe en verbeterde website, en een uitgebreidere dienstverlening voor de deelpunten. 

Gfietst.be is een project van G-sport Vlaanderen.